In 2016 bestaat de Dart 18 alweer 40 jaar. In der loop der jaren is er dan ook veel geschreven over het zeilen op de Dart 18 en zijn ook de inzichten veranderd en soms ook weer terug veranderd naar wat het ooit was; sommige technieken zijn ook wel eens ‘aan mode onderhevig’ of raken in de vergetelheid. Op deze pagina heel veel informatie, uitgesplitst naar Geschiedenis, Boottechniek, Zeiltechniek en Wedstrijdzeilen.

Why buy a Dart? 10 Reasons to buy a Dart 18

Geschiedenis van de Dart 18

In de Dartflitsen (link) is veel geschreven over techniek, en onderstaand een aantal veel gebruikte artikelen en presentaties.

Brian Phipps zijn herinneringen in een prachtig verhaal opgeschreven: 40 years of being “Part of Dart”!!

Techniek van de Dart 18

Klik op de titel om te bekijken:

  1. Dart 18 infoboekje (NDKO)
  2. Presentatie ‘Hard met een Dart‘ (door Hans Rovers)
  3. Presentatie ‘Koppels en Krachten‘ (Tom Broekhuijsen)
  4. Minimale- en maximale lengtes van de lijnen (IDA)
  5. Dart 18 Rigging manual‘: hoe zet ik mijn Dart in elkaar
  6. UKIDA-Technical-manual
  7. Onderhoud en winterklaar maken van het roersysteem door Brian Phipps

Over de Meteo Medemblik (Presentatie Karel Begeman tijdens het ONK van 2016): klik hier

Zeiltechniek

Prachtig verhaal over de werking van de fok: Move the lead for better speed

Wedstrijdzeilen

De start van een zeilwedstrijd wordt wel omschreven als ‘de meest stressvolle bezigheid die een mens kan doen in vredestijd’. Dus het gaat wel ‘eens’ mis…
Slecht starten overkomt iedereen dus wel, maar dan? Welke opties heb je? Op de website Sailingworld.com lees je er meer over: Recovering from bad start
Voorkomen is beter dan genezen, dus lees de instructies van Brian Phipps: Taking a frontline position from the start

 

NDKO = Nederlandse Dartklasse Organisatie

IDA = International Dart Association; Overkoepelend klasseorgaan van de landenorganisaties

UKIDA = Engelse Klasse Organisatie