Algemeen

Een Dart18 is een makkelijk boot die snel in- en uit elkaar gezet kan worden en weinig onderhoud nodig heeft. Hieronder een paar belangrijk onderhoudstips. Is het niet duidelijk of heb je nog vragen? Stel ze gerust via de mail: info@dart18klasse.nl

1. Roeren

De roeren vergen veel controle/goed onderhoud.  Deze moeten namelijk makkelijk omhoog komen wanneer je bv. op een ondiepte (zandbank,wier) vaart. Controleer dat elke keer wanneer je gaat varen, en voordat je ze aan de boot vast klikt, of het roerblad makkelijk oploopt (laat hem even tegen je voet oplopen!).

Gebruik teflon spray om het oploop mechanisme te smeren.

Let op! Na het zeilen op zee altijd je roeren weer schoon spoelen met zoet water!. Zout water vreet het aluminium van het oploop mechanisme aan.

2. Verstaging

Controleer regelmatig de verstaging en onthoudt goed hoe oud ze zijn. Ligt je boot het hele jaar op het strand aan zee? Dan is het aan te raden elke 2 jaar de verstaging te vervangen. De puttons corroderen snel!

Op het binnenwater kun je er wat langer mee doen. Maar elke 4-5 jaar zijn ze zeker aan vervanging toe.

Let vooral op de zij-stagen. Daar beginnen de draden als eerste te springen.

3. Ringetjes

Er zijn heel veel ringetjes op de boot, het is belangrijk om deze goed af te tapen! (bij de verstaging, blokken). Het is vaak genoeg voorgekomen dat er een mast overboord ging doordat de ringetjes los zijn gegaan. Dat gebeurd dan natuurlijk vaak bij harde wind en dan wil je dan juist niet hebben.

4. Romp

De romp van de Dart is niet van staal. Als je in de trapeze staat en je valt naar voren als de boot wilt duiken, vang je zelf dan op met je hand en laat je niet met je heup tegen de romp vallen – pas vooral op met je trapeze haak. De romp is daar te kwetsbaar voor en voor je het weet zitten er krakers in de romp (en daar kan water door heen komen).

Heb je nog onderhoudsvragen of suggesties.  Laat maar weten via de mail.